Föreningens stadgar
Stadgar för Uppsala Peace and Development Students’ Association
Antagna vid föreningens extra årsmöte 2025-05-28
§ 1 Föreningens namn
Uppsala Peace and Development Students’ Association
§ 2 Föreningens säte
Föreningens säte finns i Uppsala.
§ 3 Föreningsbeskrivning
Föreningen syftar till att stödja de studenter som studerar på kandidatprogrammet i
Freds- och Utvecklingsstudier vid Uppsala universitet (hädanefter refererat till som
“kandidatprogrammet”) samt de studenter som studerar enskilda kurser i freds- och
konfliktkunskap eller utvecklingsstudier. Föreningen är religiöst och politiskt obunden.
Föreningen ska verka som kontaktorgan mellan medlemmarna och studieledning, övriga
organisationer och föreningar och på så sätt främja medlemmarnas intressen.
3.1 Definitioner
Kvalificerad majoritet. Innebär att två tredjedelar av de röstberättigade stödjer ett förslag.
Ledamot. Post i styrelsen, innehas av en person, vald av årsmötet.
Styrelsemedlem. Sittande person i styrelsen som har en post som antingen ordförande, vice
ordförande, kassör, sekreterare, kommunikationsansvarig, idrottsansvarig, evenemangsansvarig,
vice evenemangsansvarig, utbildningsansvarig eller vice utbildningsansvarig. En styrelsemedlem
väljs in på respektive post under årsmötet.
Styrelsepost. Innehas av en person, vald av årsmötet, med vissa specifika ansvarsområden.
Poster som innefattas är: ordförande, vice ordförande, kassör, sekreterare,
kommunikationsansvarig, idrottsansvarig, evenemangsansvarig, vice evenemangsansvarig,
utbildningsansvarig, vice utbildningsansvarig och ledamot.
Ämbetsperson. Person, vald av styrelsen, som innehar en post i ett ämbete. Arbetar för antingen
styrelsen, enskild styrelsemedlem eller sitt specifika utskott. Har i enlighet med stadgarna rösträtt
inom sitt utskott.
Ämbetspost. Innehas av personer som är valda av styrelsen genom beslutsfattande på
styrelsemöte. Ämbetsposter tillsätts vid behov eller är genom stadgarna permanenta.
§ 4 Medlemskap
4.1 Medlem av föreningen
Föreningen riktar sig till studenter på kandidatprogrammet och studenter som läser enskilda
kurser inom Freds- och Konfliktkunskap eller Utvecklingsstudier vid Uppsala universitet.
Medlemskap kan tecknas under hela året. Samtliga medlemmar har rätt att kandidera till samt
inneha förtroendeuppdrag.
4.1.1 Ordinarie medlemskap
Studerande vid kandidatprogrammet samt studenter som kan visa på en koppling till föreningen
har möjlighet att teckna medlemskap. Sekreterare med ansvar för medlemsmatrikeln avgör
kopplingens tillräcklighet. Att läsa enskilda kurser inom Fred- och Konfliktstudier eller
Utvecklingsstudier som fristående kurser eller del av annat program utgör alltid en tillräcklig
koppling. Medlemskap tecknas för tre år och görs genom inbetalning av medlemsavgift. Medlemskapet behöver uppdateras årligen genom medlems godkännande av fortsatt medlemskap i föreningen.
4.1.2 Kursbaserat medlemskap
Studenter vid Uppsala universitet som kan visa på en koppling till föreningen, har möjlighet att
teckna ett kursbaserat medlemskap, via inbetalning av medlemsavgift, som sträcker sig över en
termin. Sekreterare med ansvar för medlemsmatrikeln avgör kopplingens tillräcklighet. Att läsa
enskilda kurser inom Freds- och Konfliktkunskap eller Utvecklingsstudier som fristående kurser
eller del av annat program utgör alltid en tillräcklig koppling.
4.1.3 Alumnmedlemskap
Personer som tidigare erhållit ordinarie medlemskap eller kursbaserat medlemskap i minst tre
terminer i föreningen kan teckna alumnmedlemskap. Alumnimedlemmar äger inte rösträtt i
föreningen och är inte valbara till förtroendeuppdrag inom föreningen. Alumnimedlemmar äger
yttranderätt vid årsmötet. Alumnimedlemmar tecknar medlemskap för tre år i taget.
4.1.4 Hedersmedlem
Styrelsen har möjlighet att nominera hedersmedlemmar, som utses med enkel majoritet på
ordinarie årsmöte. Nominering av hedersmedlemmar kan motiveras på två möjliga grunder, den
ena är någon som gjort någonting speciellt som bidragit till föreningens utveckling, den andra är
en framstående person inom Freds- och Konfliktkunskap eller Utvecklingsstudier. Två
hedersmedlemskap kan utses per ordinarie årsmöte, en på vardera grund.
4.2 Utträde
Automatiskt utträde ur föreningen sker för ordinarie- samt alumnimedlemmar tre år efter tecknat
medlemskap. För kursbaserat medlemskap sker automatiskt utträde efter en termin. Frivilligt
utträde sker genom skriftligt meddelande till styrelsen, medlemsavgift återbetalas ej.
4.3 Uteslutning
Föreningens styrelse kan utesluta medlem som anses olämplig eller uppenbart verkar för att
skada föreningens verksamhet eller anseende. Innan beslut fattas skall medlemmen ges möjlighet
att förklara sig inför styrelsen. Beslut om uteslutande kan fattas endast därefter och skall ske
genom enkel majoritet med minst tre fjärdedelar av styrelsens ledamöter närvarande.
4.4 Medlemsavgift
Medlemsavgift fastställs av årsmötet. Avgifterna för ordinarie medlemskap och
alumnmedlemskap behöver ej vara samma. Avlagd medlemsavgift återbetalas ej.
§ 5 Organisation
Föreningen verkar genom a) årsmötet b) extra medlemsmöte c) styrelsen d) utskott e) fristående
ämbeten f) tillfälliga utskott.
5.1 Föreningens räkenskapsår
Föreningens räkenskapsår löper enligt kalenderåret.
5.2 Föreningens verksamhetsår
Föreningens verksamhetsår löper från årsmöte till årsmöte. Årsmötet skall senast hållas i februari
månad.
§ 6 Årsmöte
Föreningens högsta beslutande organ är årsmötet, till vilket samtliga medlemmar kallas.
Ordinarie årsmöte hålls årligen senast i februari månad. Samtliga ordinarie medlemmar har rätt
att lämna in motioner inför årsmötet.
För att nyttja sin rösträtt ska medlemmar ha betalat sin medlemsavgift senast en vecka innan
årsmötet. Styrelsens ledamöter har rösträtt samt yttrande och yrkanderätt men äger dock ingen
rätt till plädering för sökande styrelseposter. Årsmötet kan välja att enskilt bevilja yttranderätt för
extern person vid mötet.
Protokoll ska föras under mötet av årsmötet utsedd sekreterare samt justeras av två av årsmötet
utsedda justerare. Rollen som ordförande samt sekretare för årsmötet ska i möjligaste mån inte
innehas av sittande styrelsemedlemmar.
6.1 Beslutsfattande på årsmötet
Beslut vid årsmötet fattas av enkel majoritet.
Undantag gäller vid stadgeändringar, då kvalificerad majoritet (minst 75% av de närvarande
röstberättigades röster) krävs. Personval genomförs genom sluten omröstning då valberedningens
förslag ej uppnår enkel majoritet, alternativt efter årsmötets beslut.
Vid personval mellan två eller fler personer där två personer får lika röstantal, ska en extra
röstomgång genomföras. Om det fortfarande är lika röstantal avgör lotten.
6.1.1 Val till mer än en post
Om medlem kandiderar och blir vald till mer än en styrelsepost får denne i samband med
årsmötet välja vilken av dessa den vill tillträda. Omval av eventuella vakanta poster sker då
omgående.
6.2 Kallelse till årsmötet
Kallelse till årsmötet skall av styrelsen utsändas senast en kalendermånad i förväg via
sociala medier samt genom uppladdning på föreningens hemsida. Till årsmötet ska samtliga
medlemmar, styrelsen, revisorerna och valberedning kallas.
Ekonomisk berättelse, verksamhetsberättelse, styrelsens förslag till dagordning, valberedningens
förslag på nya förtroendevalda och övriga kandidater, propositioner, motioner samt svar på dessa
skall finnas tillgängliga för medlemmarna senast en vecka innan årsmötet.
Vid kallelse till extra årsmöte skall endast de frågor som kommer beröras under mötet inkluderas.
6.3 Motioner
Utlysning av motioner ska ske en kalendermånad innan årsmötet, och motioner ska vara styrelsen
tillhanda senast två veckor innan årsmötet.
§ 7 Föredragningslista för årsmötet
• Mötets öppnande
• Godkännande av mötets behöriga utlysande
• Upprop jämte fastställande av röstlängd
• Godkännande och fastställande av dagordningen
• Val av mötesfunktionärer - ordförande, sekreterare, samt två protokolljusterare tillika
rösträknare.
• Styrelsens och utskottens redovisning av verksamhetsberättelse samt ekonomisk berättelse
• Styrelsens redovisning av verksamhetsplan
• Revisionsberättelse
• Beslut om ansvarsfrihet för styrelsen
• Presentation av och beslut om av styrelsen framlagda propositioner
• Presentation av och beslut om inkomna motioner
• Fastställande av medlemsavgift(er)
• Presentation av valberedningens förslag och öppen fråga om övriga kandidater. Val av:
• Ordförande, tillika firmatecknare
• Kassör, tillika firmatecknare
• Vice ordförande
• Utbildningsansvarig
• Vice utbildningsansvarig
• Evenemangsansvarig
• Vice evenemangsansvarig
• Sekreterare
• Kommunikationsansvarig
• Ledamot
• Revisor(er)
• Valberedning inför nästa årsmöte
• Generaler
• Idrottsansvarig
• Nominering av hedersmedlemmar
• Övriga frågor
• Mötets avslutande
§ 8 Extra årsmöte
Föreningens styrelse, revisorerna eller minst 75* namnteckningar från föreningens medlemmar
kan var för sig skriftligt till styrelsen begära om ett extra årsmöte. Kallelse till ett extra årsmöte
måste ske senast en vecka innan mötet ska äga rum. Mötet tar enbart upp de frågor som står i
kallelsen.
Vid fyllning av vakanta poster som kräver ett extra årsmöte, skall kallelsen utgå senast två veckor
innan mötet äger rum.
* 75 namnteckningar motsvarar i nuvarande medlemsantal ungefär en tredjedel av
medlemmarna. Antalet bör ändras skalenligt utifall att medlemsantalet växer.
§ 9 Styrelsen
9.1 Styrelsens uppgift
Styrelsen har i uppgift att verkställa årsmötets beslut, ansvara för samt på sunt vis förvalta
föreningens ekonomi och i övrigt leda föreningens arbete framåt.
9.2 Val av styrelse
Styrelsen väljs på ett årsmöte till och med nästkommande ordinarie årsmöte. Styrelsen ska bestå
av minst fem varav en firmatecknare och högst elva styrelsemedlemmar, av vilka alla ska ha
tecknat ordinarie medlemskap eller kursbaserat medlemskap som täcker hela mandatperioden.
Posterna som utbildningsutskottsansvariga ska innehas av programstudenter. Styrelsen ska i den
mån det är möjligt bestå av elva styrelsemedlemmar.
9.3 Uppbyggnad av styrelsen
Styrelsen skall i den mån det är möjligt bestå av: ordförande, vice ordförande, kassör, sekreterare,
kommunikationsansvarig, evenemangsansvarig, vice-evenemangsansvarig, utbildningsansvarig,
vice-utbildningsansvarig, idrottsansvarig samt en ledamot.
9.3.1 Ansvarsområden
9.3.1.1 Ordförande
Ytterst ansvarig för föreningens verksamhet, tillika firmatecknare. Leder arbetet i styrelsen, samt
är sammankallande.
9.3.1.2 Vice ordförande
Assisterar ordförande, samt ersätter ordförande i dennes frånvaro. Upprätthåller kontakter med
föreningens samarbetspartners.
9.3.1.3 Kassör
Ansvar för föreningens budget och bokslut, tillika firmatecknare. Förvaltar föreningens likvida
medel samt övriga tillgångar. Kassören har en betydande röst i beslut om ekonomiska frågor.
Den avgående kassören ska även tillse att efter årsmötet följa upp och stötta den sittande
styrelsen i arbetet med byte av firmatecknare.
9.3.1.4 Sekreterare
Ansvarar för och överser föreningens administration och riktlinjer, för protokoll vid
styrelsemöten, samt för medlems- och alumn matrikel.
9.3.1.5 Kommunikationsansvarig
Ansvarar för information om föreningens verksamhet, kommunikation genom hemsida och
sociala medier, samt ansvarar för marknadsföring och PR. Bör också se om det finns efterfrågan
om merch och i sådana fall utse ett merch-utskott.
9.3.1.6 Evenemangsansvarig
Ytterst ansvarig för evenemangsutskottets verksamhet och rapporterar om dess arbete till
styrelsen.
9.3.1.7 Vice evenemangsansvarig
Delar ansvaret för evenemangsutskottets verksamhet i nära samarbete med Evenemangsansvarig.
9.3.1.8 Utbildningsansvarig
Ytterst ansvarig för utbildningsutskottets verksamhet och rapporterar om dess arbete till
styrelsen. Även ytterst ansvarig för att organisera Fred-och Konfliktprogrammets
examensceremoni samt att företräda föreningen som ledamot i Samhällsvetenskapliga
sektionsrådet.
9.3.1.9 Vice utbildningsansvarig
Delar ansvaret för utbildningsutskottets verksamhet i nära samarbete med Utbildningsansvarig.
9.3.1.10 Ledamot
Vidare väljs en ledamot till styrelsen. Ledamoten har rösträtt på styrelsemöten samt ersätter
sekreteraren om denne ej kan närvara på ett styrelsemöte. Fortsättningsvis arbetar ledamot aktivt
med att assistera övriga styrelsemedlemmar.
9.3.11 Generaler
Generaler är ytterst ansvariga, tillsammans med evenemangsansvarig och vice
evenemangsansvarig, för att arrangera insparken på höstterminen för de nya studenterna på
programmet. Generalerna röstas in på årsmöte och har sedan ansvar för att rapportera om dess
arbete som genomförts, tillsammans med förtroendevalda lagkaptener och faddrar, regelbundet
till styrelsen. General ingår inte som en styrelsepost och äger ingen rösträtt inom styrelsen.
9.3.12 Idrottsansvarig
Ansvarar för idrottsverksamheten. Idrottsansvarig är ytterst ansvar för en givande och varierad
sportverksamhet med exempelvis fotbollslag, basketlag och anordna idrottsdagar. Idrottsansvarig
skall tillsätta ett utskott efter årsmöte bestående av minst tre personer.
9.4 Beslutsfattande i styrelsen
För beslutsfattande krävs att fler än hälften av styrelsemedlemmarna närvarar. Vid lika röstetal
besitter ordförande utslagsröst. Beslut i ekonomiska frågor kan ej tas utan kassörens medgivande.
9.4.1 Beslutsfattande genom Per capsulam
Vid tillfälle då mer än hälften av styrelsemedlemmarna ej kan närvara kan styrelsen besluta att
anta ett förslag genom per capsulam. Förslag skall då skickas till styrelsen, genom lämplig
kommunikationskanal, tillsammans med skäl för att anta förslaget. Förslaget skall finnas
tillgänglig för styrelsemedlemmar att läsa samt rösta om i minst ett dygn. Vid lika röstetal
besitter ordförande utslagsröst. Beslut i ekonomiska frågor kan ej tas utan kassörens medgivande.
Förslag som antas genom per capsulam skall alltid tas upp i protokoll under nästkommande
styrelsemöte och beslutas om att återigen bifallas eller avslås.
9.5 Möten
Styrelsen skall sammanträda regelbundet och dessa möten skall protokollföras och justeras av en
styrelsemedlem. Till mötet kan styrelsen välja att adjungera ytterligare personer.
9.6 Uteslutning av styrelsemedlem
En kvalificerad majoritet av styrelsen kan utesluta en styrelsemedlem ur styrelsen som anses
olämplig. Styrelsemedlemmen har närvarorätt samt rätt att förklara sig inför styrelsen men får ej
delta i votering.
9.7 Utträde ur styrelsen
En styrelsemedlem kan utträda ur styrelsen när som helst men utträdet träder i kraft först tre
veckor efter inkommen skriftlig ansökan.
9.8 Vakanta poster och val
Vakanta styrelseposter fylls genom beslut vid ett extrainsatt årsmöte. Posterna skall utlysas minst
två veckor innan beslutet fattas.
9.9 Ämbeten
Styrelsen kan efter behov skapa ämbeten och tillsätta ämbetspersoner. Ämbetspersonerna ska ha
specifika roller och kan arbeta för styrelsen, enskild styrelsemedlem eller utskott. Vakanta
ämbeten ska utlysas och tillsätts av styrelsen. Avhopp från ämbetspost sker skriftligen till
styrelsen med tre veckors varsel.
§ 10 Utskotten
I föreningen finns det tre permanenta utskott där respektive utskottsansvarig tillika
styrelsemedlem leder arbetet med hjälp av föreningens medlemmar. Övriga medlemmar kan fritt
delta vid utskottens aktiviteter samt ingå i utskottens organisation.
10.1 Evenemangsutskottet
Evenemangsutskottet skall arbeta med att arrangera olika sociala aktiviteter för föreningens
medlemmar, bland annat genomföra den årliga insparken för nya studenter vid
kandidatprogrammet. Generalerna ingår som icke styrelsemedlemmar i evenemangsutskottet.
10.2 Utbildningsutskottet
Skall arbeta med studiebevakning för föreningens medlemmar, samt aktiviteter relaterade till
detta. Utbildningsutskottet skall fungera som en länk mellan studenter och universitetet och
aktivt arbeta för god kommunikation parterna emellan. Utbildningsutskottet bör även sträva efter
samarbete med andra studentorganisationer vilka föreningen har gemensamma intressen med i
utbildningsfrågor.
10.3 Idrottsutskottet
Idrottsutskottet skall arbeta med att engagera studenter i idrottsaktiviteter och jobba för en stärkt
gemenskap inom föreningen. Idrottsutskottet bör sträva efter samarbete med andra
studentorganisationer i ett idrottssammanhang.
10.4 Tillfälliga utskott
Styrelsen kan besluta om skapandet av tillfälliga utskott för genomförandet av större projekt.
10.4 Utskottens ekonomi
Utskottens budget fastställs vid föreningens ordinarie årsmöte och redovisas vid nästföljande
ordinarie årsmöte. Utskotten kan ansöka om ytterligare pengar hos styrelsen.
10.5 Beslutsfattande i utskotten
Utskotten bestämmer själva hur de skall organiseras och fatta beslut. Utskottens ordförande
besitter avgörande röst samt veto.
10.6 Utskottsförändring
Permanenta utskott kan endast skapas, förändras eller upplösas vid årsmötet och då med enkel
majoritet. Ordförande för nya utskott blir valda vid årsmötet och innehar plats i föreningens
styrelse.
§ 11 Valberedningen
Valberedningen skall bestå av två till fyra ledamöter och har som uppgift att arbeta fram ett
förslag på vilka personer som skall väljas till styrelseposter, revisorer och årsmötespresidium.
Valberedningen kan inte föreslå sig själva till förtroendeposter. I valberedningens förslag ska
också en lista på övriga kandidater ingå.
Valberedningen utses av årsmötet. Valberedningen skall i den mån det är möjligt bestå av minst
en person med god insikt i styrelsens arbete. Samtliga årskullar inom programmet bör i den mån
det är möjligt finnas representerade i valberedningen. Avhopp från valberedning sker skriftligt
till styrelsen med åtta veckors varsel. Vid avhopp som leder till att valberedningen består av en
eller ingen person skall ett extrainsatt årsmöte med fyllnadsval utlysas.
§ 12 Firmateckning och revision
12.1 Firmatecknare
De som utses till föreningens ordförande och kassör av årsmötet blir även föreningens
firmatecknare. Ordförande och kassör är firmatecknare var för sig. Firmatecknarna ska verka för
föreningens bästa. Styrelsen ska, snarast efter årsmötet, med kvalificerad majoritet besluta om
regler för utbetalningar och inköp.
12.2 Revision
På årsmötet väljs en eller två revisorer som senast två veckor innan nästa årsmöte ska få ta del av
de dokument de behöver för att genomföra revision. Revisorerna har rätt att uttala sig på
årsmötet och är ansvariga för att rekommendera årsmötet att bevilja styrelsen ansvarsfrihet eller
inte, efter genomgång av hur ekonomin och arbetet i styrelsen skötts. Medlemskap i föreningen
är inte ett krav för innehav av posten som revisor. Revisorers avhopp sker skriftligt till styrelsen
med åtta veckors varsel. Vid avhopp som leder till att föreningen står utan revisor skall ett
extrainsatt årsmöte med fyllnadsval utlysas.
§13 Tolkning av stadgan
Om man inte kan komma överens om hur stadgarna ska tolkas är det styrelsens tolkning som
gäller. Beslutet om tolkning gäller fram till nästkommande årsmöte, där frågan ska avgöras.
§ 14 Upplösning av föreningen
Föreningen kan endast upplösas med kvalificerad majoritet efter två på varandra följande
medlemsmöten varav ett årsmöte. Efter godkänd revision fördelas föreningens tillgångar såsom
detta sista möte beslutar.