Föreningens stadgar
STADGAR FÖR UTRIKESPOLITISKT AFTON
Organisations nr: 802523-1716
Bildad 2019
ALLMÄNNA BESTÄMMELSER
1 § Föreningens grund och syfte
§1.1 Föreningens primära syfte är att etablera en dag, hos allmänheten, där Sveriges utrikespolitiska agenda diskuteras. Vi
vill att utrikespolitik ska vara hela folkets angelägenhet.
§1.1.1 Föreningens strategiska målbild och vision är att Utrikespolitiskt afton ska representera ett forum där
Sveriges viktigaste aktörer samlas, i samband med den årliga utrikesdeklarationen, och avhandlar frågor som
berör Sveriges utrikespolitiska ledning och förvaltning. För att uppnå den strategiska målbilden har
föreningen satt upp dessa delmål:
● Sprida kunskap om Sveriges utrikespolitiska ledning och förvaltning..
● Sprida kunskap om Sveriges diplomatiska ställning i världen.
● Förankra och upplysa allmänheten om de olika utrikespolitiska ambitionerna bland de etablerade
riksdagspartierna.
§ 1.2 Föreningen har som ändamål att verka som ett nätverk för organisationer som berör internationella relationer
och stärka samarbetet mellan dem.
§ 1.3 Föreningen ska verka för att skapa intresse och engagemang för utrikespolitiska frågor genom att erbjuda
utbildningar till allmänheten och dess medlemmar i samarbete med andra organisationer.
§ 1.4 Föreningen är partipolitiskt och religiöst obundet. Den stödjer sig på Förenta Nationernas allmänna deklaration om
de mänskliga rättigheterna och Europarådets konvention om de mänskliga rättigheterna.
§ 1.5 Föreningen vänder sig till människor i alla åldrar, oavsett bakgrund. Föreningen ska aktivt arbeta för att motverka
all form av diskriminering.
2 § Namn
§2.1 Föreningens juridiska namn är Utrikespolitiskt afton och förkortas UA.
3 § Medlemskap
§ 3.1 Medlemskap i föreningen är öppet för alla som stödjer föreningens stadgar. Medlemskap erhålls genom erläggande
av fastställd medlemsavgift. Medlemskap räknas från första dagen av erlagd medlemsavgift och är giltig i 12 månader.
§ 3.2 Medlem eller aktiv deltagare i föreningen som
● uppenbarligen bryter mot föreningens stadgar,
● motarbetar föreningens syfte och intressen,
● inte agerar i enlighet med föreningens värdegrund (se §1.4 och §1.5) eller som kan anses utföra påverkansarbete
åt en främmande makt som hotar svenska intressen och inrikes säkerhet. kan uteslutas ur föreningen eller ett
projekt av styrelsen. Gäller uteslutningen en styrelseledamot äger denna ej rösträtt i frågan.
§ 3.3 Medlem som vill utträda ur föreningen, skall skriftligen anmäla detta till styrelsen och anses därmed omedelbart
ha lämnat föreningen. Medlem som inte har betalat medlemsavgift anses ha begärt sitt utträde ur föreningen.
Medlemskapet upphör i sådant fall genom att personen avförs från medlemsförteckningen.
§ 3.4 Beslut om uteslutning får inte fattas utan att medlemmen inom viss tid, minst 14 dagar, fått tillfälle att yttra sig över de
omständigheter som föranlett att medlemskapet ifrågasätts. I beslutet skall tidsfrist och stadgeenlig grund för uteslutningen
redovisas och det skall anges vad medlemmen skall iaktta för överklagande, om styrelsen anser att överklagande ska tillåtas.
Beslutet skall inom tre dagar från dagen för beslutet skriftligen meddelas den berörda.
§ 3.5 Medlems rättigheter och skyldigheter
Medlem:
● har rätt att delta i sammankomster som anordnas för medlemmarna.
● har rätt till information om föreningens angelägenheter.
● skall följa föreningens stadgar.
● har inte rätt till del av föreningens behållning eller egendom vid upplösning av föreningen.
● skall betala medlemsavgift.
4 § Säte
§ 4.1 Föreningen har sitt säte i Stockholm.
5 § Firmateckning
§ 5.1 Föreningens firma tecknas av styrelsens ordförande, vice ordförande eller ekonomiansvarig, eller av dem som
styrelsen vid ett styrelsemöte därtill har utsett. Firmatecknarna är fri att teckna firman enskilt efter beslut från styrelsen.
6 § Organisation
§ 6.1 Föreningens beslutande organ är årsmöte, extra årsmöte, styrelsen och då styrelsen så beslutar, medlemsmöte.
Dess kontrollerande organ är revisorerna och tillika föreningens medlemmar.
§ 6.2 Där inte annat stadgats gäller enkel majoritet. Vid lika röstetal har föreningens ordförande utslagsröst, utom
vid personval då lotten skall skilja.
Personval skall ske med slutna sedlar om någon röstberättigad deltagare så begär.
§ 6.3 Föreningens verksamhetsår samt räkenskapsår omfattar tiden mellan den 1 september och den 31 augusti.
7 § Stadgetolkning
Uppstår tvekan om tolkningen av dessa stadgar, eller om fall förekommer som inte är förutsedda i stadgarna, hänskjuts
frågan till nästkommande årsmöte. I brådskande fall får frågan avgöras av styrelsen.
8 § Skiljeklausul
Talan i tvist mellan medlem och förbundet får inte väckas vid allmän domstol. Sådan tvist skall, utom i fall då annan
särskild ordning är föreskriven, avgöras enligt lagen om skiljeförfarande. Dock skall följande gälla rörande kostnaderna för
skiljeförfarandet. Vardera parten svarar för egna kostnader liksom för kostnaderna för den skiljeman man utsett.
9 § Stadgeändring
För ändring av dessa stadgar krävs beslut på två på varandra följande möten, med minst en månads mellanrum, varav
ett ska vara årsmöte, med minst 2/3 av antalet avgivna röster.
Förslag till ändring av stadgarna får skriftligen avges av såväl medlem som styrelsen.
10 § Upplösning av föreningen
För upplösning av föreningen krävs beslut på två på varandra följande möten, med minst sex månaders mellanrum, varav
ett ska vara årsmöte, med minst 2/3 av antalet avgivna röster. I beslut om upplösning av föreningen skall föreningens
tillgångar skänkas till Allmänna Arvsfonden och föreningens handlingar m.m. skall arkiveras på Stadsarkivet.
11 § Årsmöte och extra årsmöte - Tidpunkt, kallelse
Årsmötet, som är föreningens högsta beslutande organ, hålls före utgången av verksamhetsåretpå tid och plats som
styrelsen bestämmer. Kallelse till årsmötet skall av styrelsen senast tre veckor före mötet tillställas medlemmarna på följande
sätt; via mail. Har förslag väckts om stadgeändring, nedläggning eller sammanslagning av föreningen med annan
organisation eller annan fråga av väsentlig betydelse för föreningen eller dess medlemmar skall det anges i kallelsen.
Verksamhetsberättelse, revisionsberättelse, verksamhetsplan med ekonomisk redovisning samt styrelsens förslag och
inkomna motioner med styrelsens yttrande skall finnas tillgängliga för medlemmarna senast en vecka före årsmötet. I
kallelsen skall anges var dessa handlingar finns tillgängliga.
12 § Förslag till motioner att behandlas av årsmöte
Såväl medlem som styrelsen får avge förslag att behandlas av årsmöte. Förslag från medlem skall vara styrelsen
tillhanda senast en vecka vecka före årsmötet. Styrelsen skall till årsmötet avge skriftligt yttrande över förslaget.
13 § Rösträtt samt yttrande- och förslagsrätt
Medlem som har betalt medlemsavgiften senast 30 dagar före mötet och under mötesåret fyller lägst 15 år har rösträtt på
möte. Rösträtten är personlig men får utövas genom ombud mot uppvisande av skriftlig fullmakt. Medlem som inte har
rösträtt har yttrande- och förslagsrätt på mötet.
14 § Beslutsförhet
Mötet är beslutsmässigt med det antal röstberättigade medlemmar som är närvarande på mötet.
15 § Beslut och omröstning
Beslut fattas med bifallsrop (acklamation) eller om så begärs efter omröstning (votering).
Med undantag för de i 8 § och 9 § nämnda fallen avgörs vid omröstning alla frågor genom enkel majoritet. Omröstning
sker öppet. Om röstberättigad medlem begär det skall dock val ske slutet. Vid omröstning som inte avser val gäller vid lika
röstetal det förslag som biträds av ordföranden vid mötet, om ordföranden är röstberättigad. Är ordförande inte
röstberättigad avgör lotten. Vid val skall i händelse av lika röstetal lotten avgöra.
16 § Valbarhet
Valbar till styrelsen och valberedningen är röstberättigad medlem av föreningen. Anställd i förbundet får dock inte väljas
till ledamot av styrelsen, valberedningen eller till revisor i föreningen.
17 § Ärenden vid årsmötet
Vid årsmötet skall följande behandlas och protokollföras:
1. Fastställande av röstlängd för mötet.
2. Val av ordförande och sekreterare för mötet.
3. Val av protokolljusterare och rösträknare.
4. Fråga om mötet har utlysts på rätt sätt.
5. Fastställande av dagordning.
6. a) Styrelsens verksamhetsberättelse för det senaste verksamhetsåret.
b) Styrelsens ekonomiska redovisning (balans- och resultaträkning) för det senaste räkenskapsåret.
7. Revisorernas berättelse över styrelsens förvaltning under det senaste verksamhets-/räkenskapsåret.
8. Beslut om ansvarsfrihet för styrelsen för den tid revisionen avser.
9. Fastställande av medlemsavgifter.
10. Behandling av styrelsens förslag (propositioner) och i rätt tid inkomna förslag från medlemmarna (motioner).
11. Val av
a) förbundets ordförande
b) vice ordförande
c) övriga styrelseledamöter
d) revisorer. I detta val får inte styrelsens ledamöter delta.
e) medlemmar av valberedningen varav en skall utses till sammankallande.
12. Eventuellt övriga frågor som anmälts under punkt 5. Beslut i fråga av större ekonomisk eller annan avgörande
betydelse för föreningen eller medlemmarna får inte fattas om den inte varit med i kallelsen till mötet. Inget utöver
det som finns i kallelsen får tas upp och beslutas på årsmötet.
18 § Extra årsmöte
Styrelsen kan kalla medlemmarna till extra årsmöte. Styrelsen är skyldig att kalla till extra årsmöte när en revisor eller
minst en tredjedel av föreningens röstberättigade medlemmar begär det. Sådan framställning skall göras skriftligen och
innehålla skälen för begäran.
När styrelsen mottagit en begäran om extra årsmöte skall den inom 14 dagar utlysa sådant möte att hållas inom två
månader från erhållen begäran. Kallelse med förslag till föredragningslista för extra årsmöte skall tillställas
medlemmarna senast sju dagar före mötet på det sätt styrelsen bestämt. Vidare skall kallelsen med förslag till
föredragningslista publiceras på föreningens hemsida. Underlåter styrelsen att utlysa eller kalla till extra årsmöte får de
som gjort framställningen vidta åtgärder enligt föregående stycke. Vid extra årsmöte får det som föranlett mötet upptas
till behandling och det som står i kallelsen. Om rösträtt på extra årsmöte och om beslutsmässighet vid sådant möte
gäller vad som sägs i 16 § och 17 §.
19 § Valberedningen
Valberedningen väljs av årsmötet och består av två eller tre medlemmar varav en är sammankallande. Det är
valberedningens uppgift att rekommendera årsmötet vilka som ska ingå i styrelsen. Då ingen valberedning kan väljas
betros årsmötet kunna välja en kapabel styrelse baserat på kandidaternas pläderingar. Valberedningen är skyldig att
rapportera alla försök att påverka deras demokratiska process eller oberoende beslutsfattande. Rapportering sker till
revisor, styrelse eller årsmöte.
20 § Revision
Lekmannarevisor väljs av årsmötet i syfte att granska föreningens verksamhet och rådge årsmötet i frågan om
ansvarsfrihet. Revisorerna har rätt att fortlöpande ta del av förbundets räkenskaper, årsmötes- och styrelseprotokoll och
övriga handlingar.
21 § Styrelsens sammansättning
Styrelsen består av ordförande, minst en vice ordföranden och en till fem ytterligare, ordinarie styrelseledamöter.
Styrelsen består alltså totalt av minst tre medlemmar och maximalt sju medlemmar inkluderande ordförande och vice
ordförande. Avgår ledamot, ordförande eller vice ordförande före mandattidens utgång kan styrelsen ersätta denne
genom ett styrelsebeslut.
22 § Styrelsens åligganden
När årsmöte inte är samlat är styrelsen förbundets beslutande organ och ansvarar för organisationens angelägenheter.
Styrelsen skall - inom ramen för dessa stadgar - svara för förbundets verksamhet enligt fastställda planer samt tillvarata
medlemmarnas intressen. Styrelsen väljer inom sig: sekreterare, ekonomiskt ansvarig samt firmatecknare.
Det åligger styrelsen särskilt att
• tillse att för förbundets gällande lagar och bindande regler iakttas
• verkställa av årsmötet fattade beslut
• planera, leda och fördela arbetet inom organisationen
• ansvara för och förvalta förbundets medel
• tillställa revisorerna räkenskaper mm enligt 23 §
• förbereda årsmöte
23 § Kallelse, beslutsmässighet och omröstning
Styrelsen sammanträder efter kallelse av ordföranden, eller då minst halva antalet ledamöter har begärt det. Styrelsen är
beslutsmässig när samtliga ledamöter kallats och då minst halva antalet ledamöter är närvarande. Varje beslut prövas genom
en omröstning där ledamöter kan rösta ja, nej eller blankt. Blanka röster räknas inte vid rösträkning och av kvarstående
ja/nej röster avgör enkel majoritet omröstningen. Vid lika röstetal har ordföranden utslagsröst. Röstning får inte ske genom
ombud. I brådskande fall får ordföranden besluta att ärende skall avgöras genom skriftlig omröstning. Ett sådant
beslutsförfarande avslutats antingen när samtliga ledamöter har avlagt sin röst eller att 48 timmar har passerat sedan
underlag för beslut utskickades.. Om särskilt protokoll inte upprättas skall sådant beslut anmälas vid det närmast därefter
följande sammanträdet. Vid sammanträde skall protokoll föras. Protokoll skall justeras av mötesordföranden och av en
särskilt utsedd protokolljusterare. Avvikande mening skall vid begäran antecknas till protokollet. Kallelse till ett styrelsemöte
ska skriftligen meddelas till samtliga ledamöter senast 5 dagar innan mötet.
24 § Överlåtelse av beslutanderätten
Styrelsen får överlåta sin beslutanderätt i enskilda ärenden eller i vissa grupper av ärenden till sektion, kommitté eller annat
organ eller till enskild medlem eller anställd. Den som fattat beslut med stöd av bemyndigande skall fortlöpande underrätta
styrelsen.